Le TB30 Epsilon surnommé le Zébulon est un avion à aile basse, de construction métallique, monomoteur biplace d’entrainement en tandem français. L’Epsilon était utilisé par la Patrouille Cartouche Doré mais surtout pour la sélection et l’instruction des élèves pilotes militaires français pour acquérir les bases du pilotage au sein de l’EPAA. Il permettait d’effectuer des missions d’instruction telles que : pilotage de base, voltige, navigation, vol aux instruments vol de nuit et bien sûr vol en formation.
Le TB30 Epsilon est entré en service dans l’Armée de l’Air française en juin 1984.
Fabriqué à plus de 150 exemplaires sur cahier des charges de l’Armée de l’Air française, l’Epsilon se caractérise par sa très grande maniabilité, ses performances et ses caractéristiques de vol proches de celles d’un avion d’armes. Avion d’entraînement militaire initial, l’Epsilon permettait, par des coûts d’opération réduits de sélectionner les pilotes de transport ainsi que les pilotes de chasse qui passeront directement sur réacteurs. L’Epsilon est également en service dans l’Armée de l’Air portugaise et L’Armée de l’Air togolaise.
The TB30 Epsilon, nicknamed the Zébulon, is a low-wing, metal-built, single-engine two-seater French tandem training aircraft. The Epsilon was used by the Patrouille Cartouche Doré but above all for the selection and instruction of French military student pilots to acquire the basics of piloting within the EPAA. It made it possible to carry out instructional missions such as: basic piloting, aerobatics, navigation, instrument flight, night flight and of course formation flight.
The TB30 Epsilon entered service with the French Air Force in June 1984.
Manufactured in more than 150 copies to specifications of the French Air Force, the Epsilon is characterized by its great maneuverability, its performance and its flight characteristics close to those of a weapons plane. Initial military training aircraft, the Epsilon made it possible, through reduced operating costs, to select transport pilots as well as fighter pilots who will pass directly to reactors. Epsilon is also in service with the Portuguese Air Force and the Togolese Air Force.
Constructeur SOCATA, Tarbes (France)
Date du 1er vol 22 décembre 1979
Poids 1300 kg
Facteurs de charge supportés. De -3,35 à +6,7 G
Plafond opérationnel 7010 mètres (FL 230)
Distance franchissable 1300 km soit 3h45
Armement
Aucun, mais possibilité d’emport d’une charge offensive de 300 kg en
monoplace et 200 kg en biplace.
2 pods mitrailleuses Matra de 7,62 mm, ou lance roquettes , bombes, lance-
grenades…
Surface alaire 9 mètres carré
Masse à vide 932 Kg
Masse maxi 1 250 Kg
Longueur de piste au décollage. 640 m (Passage 15m)
Longueur de piste à l’atterrissage 440 m (Passage 15m)
Dimensions :
Envergure 7,92 mètres
Longueur 7,59 mètres
Hauteur 2,63 mètres
Moteur :
Constructeur Lycoming
Type AEIO 540 L1B5D 6 cylindres à injection, équipé d’un système CHRISTEN
pour le vol inversé.
Puissance 300 HP (224 kW) à 2700 tr/mn
Hélice :
Constructeur Hartzell
Diamètre 1,98 m (78 in)
Pales 2
Type vitesse constante (CONSTANT SPEED)
Vitesses :
Vitesse à ne pas dépasser (VNE) 520 km/h (281 KIAS)
Vitesse maxi de croisière (ISA, AMSL) 381 km/h (206 KTAS)
Vitesse maxi volets sortis (VFE) 240 km/h (130 KIAS)
Vitesse maxi train sorti (VLE) 240 km/h (130 KIAS)
Vitesse de décrochage en configuration atterrissage
116 km/h (63 KCAS)
Temps de montée à 10 000 ft 7 mn 40 s
Sièges & évacuation :
Deux sièges en tandem
Découpage pyrotechnique verrière
Manufacturer SOCATA, Tarbes (France)
Date of 1st flight December 22, 1979
Weight 1300 kg
Load factors supported. From -3.35 to +6.7 G
Operational ceiling 7010 meters (FL 230)
Crossable distance 1300 km or 3h45
Armament
None, but possibility of carrying an offensive load of 300 kg in
single-seater and 200 kg in two-seater.
2 Matra machine gun pods of 7.62 mm, or rocket launcher, bombs, launcher
pomegranates …
Wing area 9 square meters
Empty weight 932 Kg
Maximum weight 1,250 Kg
Take-off runway length. 640 m (Passage 15m)
Landing runway length 440 m (Passage 15m)
Dimensions:
Wingspan 7.92 meters
Length 7.59 meters
Height 2.63 meters
Motor:
Manufacturer Lycoming
Type AEIO 540 L1B5D 6 cylinders with injection, equipped with a CHRISTEN system
for reverse flight.
Power 300 HP (224 kW) at 2700 rpm
Propeller:
Manufacturer Hartzell
Diameter 1.98 m (78 in)
Blades 2
Constant speed type (CONSTANT SPEED)
Speeds:
Must not exceed speed (VNE) 520 km / h (281 KIAS)
Maximum cruising speed (ISA, AMSL) 381 km / h (206 KTAS)
Maximum speed flaps extended (VFE) 240 km / h (130 KIAS)
Maximum gear extended speed (VLE) 240 km / h (130 KIAS)
Stall speed in landing configuration
116 km / h (63 KCAS)
Time to rise to 10,000 ft 7 min 40 s
Seats & evacuation:
Two seats in tandem
Glass pyrotechnic cutting
Carburant :
Type AVGAS 100 LL
Quantité utilisable 210 l (55,4 US gal)
Huile :
Capacité totale du réservoir 15 l (16 US quarts)
Masses et chargement :
Masse à vide standard équipé 928 kg (2 046 lbs)
Masse maxi décollage 1 250 kg (2 755 lbs)
Masse maxi atterrissage 1 250 kg (2 755 lbs)
Charge alaire 133,7 kg/m2 (27,4 Ibs/sq.ft)
Performances :
Distance de décollage (jusqu’à altitude de 15 mètres)
90 m (1 936 ft)
Distance d’atterrissage (jusqu’à altitude de 15 mètres)
660 m (2 165 ft)
Autonomie en vol inversé 2 minutes
Facteurs de charge limites + 6,7 G à -3,35 G
Commandes de vol :
Manche aux deux places
Trims commandés par câbles
Commandes par bielles
Volets électriques
Train d’atterrissage :
Tricycle escamotable électrohydraulique
Système carburant :
2 réservoirs structuraux situés dans les bords d’attaque
Nourrice d’alimentation moteur en vol inversé dans le fuselage
Pompe mécanique
Pompe auxiliaire électrique
Système électrique :
Batterie 24 V / 16 A/h au Cadmium/Nickel
Alternateur 28 V / 70 A
Distribution au moyen de barres « Bus »
Particularités :
Longeron d’aile usiné
Planche de bord inclinable pour accès facile aux instruments
Triple protection anti-corrosion
Fuel :
Type AVGAS 100 LL
Usable quantity 210 l (55.4 US gal)
Oil :
Total tank capacity 15 l (16 US quarts)
Masses and loading:
Standard empty weight equipped 928 kg (2046 lbs)
Maximum takeoff weight 1,250 kg (2,755 lbs)
Maximum landing weight 1,250 kg (2,755 lbs)
Wing load 133.7 kg / m2 (27.4 Ibs / sq.ft)
Performances:
Take-off distance (up to an altitude of 15 meters)
90 m (1,936 ft)
Landing distance (up to 15 meters altitude)
660 m (2,165 ft)
Autonomy in inverted flight 2 minutes
Limit load factors + 6.7 G to -3.35 G
Flight controls:
Two-seater sleeve
Trims controlled by cables
Rod controls
Electric shutters
Landing gear :
Electro-hydraulic retractable tricycle
Fuel system:
2 structural tanks located in the leading edges
Engine power feeder in inverted flight in the fuselage
Mechanical pump
Electric auxiliary pump
Electrical system :
24 V / 16 A / h Cadmium / Nickel battery
Alternator 28 V / 70 A
Distribution by means of « Bus » bars
Particularities:
Machined wing spar
Tilting dashboard for easy access to instruments
Triple anti-corrosion protection
Cockpit place Avant
Cockpit place Avant
Discovery of the TB-30 Epsilon during my « Advanced UPRT » internship at Apache Aviation at the end of August beginning of September 2020. Training in unusual positions in flight with instruments allowing to detect and correct situations of inappropriate attitudes, inclinations and speeds.
Thank you to the Apache Aviation instructors in this case Charbo and Gaston for their professionalism with whom I took great pleasure in flying and getting to know this wonderful Epsilon better.
A high-performance and very manoeuvrable plane, a marvel from all points of view !! During my flights, I had a very nice thought for the Cartouches Dorés who carried out magnificent demonstrations aboard this fabulous zebulon.
This motivates me more than ever in my quest to acquire a TB-30 Epsilon for the benefit of my association for the protection of the aeronautical heritage of the armed forces in order to pay a great tribute to this formidable Patrouille Cartouche Doré !!!